
WAT IS ZEEFDRUK?
Zeefdruk is een vrij eenvoudige en veel toegepaste druktechniek om allerlei verschillende materialen, waaronder textiel, te bedrukken. Hoewel de kosten voor het opmaken van films en het instellen van de zeefdrukcarrousel soms aanzienlijk zijn, heeft het als voordeel dat het bedrukken over voldoende kledingsstukken gespreid kan, zo wordt de kostprijs per stuk dan ook lager.
Zeefdruk is zeer geschikt voor grote oplagen promotionele textiel, maar ook kleinere orders kunnen hiermee worden verwerkt.
Voor elke kleur uit uw ontwerp maken we een aluminium zeefdrukraam. Heeft uw ontwerp drie kleuren, dan worden dat drie zeefdrukramen.
Op elk zeefdrukraam brengen we UV-gevoelige vloeistof aan. Op die vloeistof plaatsten we een donkere film in de vorm van uw ontwerpkleur. Door de vloeistof rond de film te belichten met Uv-stralen, wordt deze hard.
De vloeistof, bedekt door de film, blijft zacht. Die kunnen we gemakkelijk wegspoelen. Tot slot brengen we op de plaats waar de film zat, machinaal . Zo krijgt uw ontwerp stilaan vorm.
Vervolgens worden de ramen aan de zeefdrukmachine bevestigd en worden ingesteld op de juiste plaats waar de films zaten, en worden achtereenvolgens de juiste verfkleuren aan overeenkomstig met het ontwerp. De inkt wordt door een rakel door deze doorlatende plekken van de film geduwd. Na het drukken van een kleur wordt de verf gedroogd, om de inkt te fixeren en wasvastheid te verzekeren, waarna de volgende kleur kan aangebracht worden. Artikelen zoals sportkleding of extra kleine oplagen die machinaal niet bedrukt kunnen worden, worden manueel verwerkt.
AANLEVEREN BESTANDEN
Vectoriële files
Vector files zijn de beste. Zijn altijd "scherp" , ze kunnen vergroot of verkleind worden, lettertypes moeten niet ingeladen worden in het systeem en kunnen gemakkelijk van kleur gewijzigd worden.
Vector bestanden hebben "outlines" of contouren die belangerijk zijn voor ons zeefdrukwerk. daarmee kunnen de juiste kleuren overlappingen gemaakt worden.
bvb: op softshells gebruiken we "lowbleed" die belet dat de textieltint door het gedrukte inktlaag gaat , zodat een rode softshell een witte opdruk niet roze gaat maken. De lowbleed laag mag niet juist evengroot zijn als het logo zelf, door een contour of outline kunnen we die laag iets kleiner maken zodat die perfect onder het logo past en onzichtbaar wordt.
Bestanden zijn dan .ai of .eps voor illustrator of in vectoriële .pdf ( opletten sommige pdf bevatten soms gewone jpg’s van scans, screenprints of dergelijke )
Opgelet: alle Microsoft Office bestanden uit Word, Excell, Powerpoint, enz... kunnen NIET gebruikt worden
- idem voor Open Office
AFBEELDINGEN
Afbeeldingen zijn meestal .jpg, .psd, .png bestanden en moeten in hoge resolutie en min.300dpi. groot zijn.
Internet afbeeldingen zijn altijd in 72dpi en kunnen niet gebruikt worden.
Scans of foto’s van bestaande afbeeldingen worden liefst op hoge resolutie genomen.
Grote bestanden ontvangen we liefst via een down- en uploaddienst zoals WeTransfer,
waarmee grote bestanden tot twintig gigabyte verstuurd kunnen worden. Met de dienst kunnen documenten, foto’s, gedeeld worden met maximaal 20 ontvangers. Alle bestanden worden 7 dagen bewaard door de dienst.
Zo worden onze mailboxen dan ook niet overbelast












download
bestelbon
KLEURWISSEL & INSTELLINGEN
Een kleurwissel ontstaat als hetzelfde ontwerp in een andere kleur gedrukt moet worden.
U heeft bijvoorbeeld witte t-shirts met een zwarte bedrukking en zwarte t-shirts met een witte bedrukking besteld.
Als er wordt overgeschakeld van de witte naar de zwarte inkt moet het zeef helemaal schoon gemaakt worden zodat er geen inktresten met de volgende kleur meekomen.
DIGITALE BESTANDEN
Voorbeeld verschil tussen .jpg bitmap afbeelding en de zelfde afbeelding in .pdf vector bestand.






OPDRUK OP DONKERE EN LICHTE TEXTIEL
Als we logo’s drukken op verschillende gekleurde textielstukken , is er een risico dat het gewenst kleur niet altijd een even leesbaar is . Bvb groen op donker grijs en ash grey . (zie voorbeeld)
Alvorens we echt gaan drukken kunnen we een tamelijk nauwkeurige digitale drukproef overleggen van hoe het er uit komt te zien.
Met het aanpassen van de pigmentatie en de hoeveelheid inkt op het shirt kunnen we de print wat beter „leesbaar“ maken.
Voor officiële logo met welbepaalde
pantone kleuren die niet aangepast kunnen , moet er rekening gehouden worden bij de verkoop van de kledingstukken zelf.

KLEURWISSEL
Door hetzelfde onderwerp in een ander kleur te drukken kunnen effecten voorkomen zoals negatief en positief.
U heeft bijvoorbeeld witte t-shirts met een rode bedrukking en rode t-shirts met een witte bedrukking besteld. Dan kan een cliché aanpassing ook van belang zijn. Zie voorbeeld hier boven: een voetbal zal liefst altijd als een witte bal met donkere vijfhoeken afgebeeld worden. Als we gewoon van kleur wisselen krijgen we voorbeeld A, met een cliché aanpassing voorbeelden B.